دلايل ازدواج پيامبر (ص)با حضرت خديجه (س)چه بوده است ؟

صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
عناوین مطالب وبلاگ
::
طراح قالب

::مراسم های مسجد ثارالله
::شهدای مسجد ثارالله
::مذهبی
::سیاسی
::احادیث
::معصومین
::احکام
::قرآن
::فضیلت و خواص سوره های قرآن
::تفسیر قرآن
::صدا
::دعای روزهای هفته
::دانلود
::دانلود نرم افزار مذهبی
::دانلود فایل های پی دی اف مذهبی
::احکام شرعي نماز
::خداشناسی و راه های آن
::سوالات و شبهات
::انقلاب ایران
::زندگینامه امامان
::زندگينامه علماء
::جــنــگ نــــرم
::دعای هر روز ماه مبارک رمضان
::مسائل در مورد امام علی (علیه السلام)


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: میثم حیدری و امیرحسین زینلی
:: حامــد نجــفی
:: امیررضا صالح پور
:: امیر حسین نزهتی

آمار بازديد :

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin







پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من خوش آمديد .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ کمک کنید .


دلايل ازدواج پيامبر (ص)با حضرت خديجه (س)چه بوده است ؟

خديجه پيش از ظهوراسلام: نام خودش خديجه، پدرش «خوَيلد» جد اولش اسد، جد دومش عبدالعزّي، جد سومش قُصيّ بن كلاب است. مادرش «فاطمه»، مادر بزرگ اولش «هاله» و مادر بزرگ دومش «قلابه» است،(سيره ابن هشام، ج 1، ص 201، چاپ مهر، 1936 - اعيان‏الشيعه، ج 10، ص 82 به بعد - اُسدالغابه، ج 6، ص 78، بيروت، 1409 ه.ق).
حضرت خديجه، خويشاوند پيامبر است و در قصي بن كلاب به هم مي‏رسند [نسب پيامبر اسلام چنين است: حضرت محمد، عبدالله، عبدالمطلب، هاشم، عبد مناف، قصي بن كلاب، (سيره ابن هشام، ج 1، ص 1)[.
پدر حضرت خديجه در جنگ «فِجار» و يا پيش از آن چشم از جهان فرو بسته بود، (طبقات كبري، ج 1، ص 62، چاپ اول - اسدالغابه، ج 6، ص 78 به بعد - الكامل، ج 2، ص 39، بيروت -تاريخ طبري، ج 2، ص 36) و انساني شريف، بزرگوار و صاحب رياست بود نه يك فرد عادي و حقير، (تراجم اعلام النساء، ج 2، ص 41، چاپ اول، بيروت).
فضايل: حضرت خديجه از زنان بزرگ و معروف قبيله قريش بود و در آن دوران كه دوران جاهليت بود، لقب «طاهره» به خود گرفته بود، (اسدالغابه، ج 6، ص 78 به بعد - ازواج النبي، صالحي دمشقي،ص 56، بيروت، الصحيح من سيرة‏النبي، جعفر مرتضي عاملي، جزء 1، ص 112 - اعيان‏الشيعه، ج 10، ص 87 به بعد) و اين نشان مي‏دهد كه او زني بوده عفيف و پاك وگرنه بي‏دليل با اين لقبمعروف نمي‏گرديد.
مورخان، او را بانويي شريف و ثروتمند معرفي كرده‏اند، (طبقات، جزء 1، ص 62 - الصحيح، جزء 1، ص 112) و براساس روايات تاريخي، از زيباترين زنان قريش به شمار مي‏رفت، (همان، تراجماعلام النساء، ج 2، ص 41).
شغل: مورخان، شغل او را تجارت معرفي كرده‏اند و آورده‏اند كه تجارت گسترده‏اي داشت، (انساب الاشراف، ج 1، ص 106) و بسيار ثروتمند بود، (طبقات، جزء 1، ص 62) و مردانزيادي با اموال او تجارت مي‏كردند، (سيره ابي مقام، ج 1، ص 199) به خاطر اين كمالات بود كه همه خويشاوندان شيفته او شدند و همه بزرگان قريش از او خواستگاري كردند، (طبقات، ج 1، ص62).
ازدواج با پيامبر: جناب خديجه(س) با پيشنهاد هيچ‏كدام از خواستگاران موافقت نكرد، (انساب الاشراف، ج 1، ص 106 - كامل، ج 2، ص 39) و همه را رد كرد با اين كه خواستگاران ازاشراف قريش بودند.
در سن پيامبر و خديجه در وقت ازدواج، اختلاف نظر وجود دارد. برخي بر اين عقيده‏اند كه پيامبر 25 ساله بود و خديجه 40 ساله ولي برخي سن پيامبر را 21 و برخي 30 سال دانسته‏اند و سن خديجه را برخي 25، 28، 30، 35 و 45 سال گفته‏اند،(اعيان‏الشيعه، ج 10، ص 82 - الصحيح من سيرة‏النبي، ج 1، ص 126 - اسدالغابه، ج 6، ص 78).
بر پايه برخي از روايات، خود جناب خديجه پيشنهاد ازدواج با حضرت محمد(ص) را داد، (سيره ابن هشام، ج 1، ص 199 - تاريخ طبري، ج 2، ص 34 - بحار، ج 16، ص 8 - انساب الاشراف، ج1، ص 106) و در برخي از منابع، نفيسه دختر منيه را به عنوان واسطه خواستگاري معرفي كرده‏اند، (طبقات، ج 1، ص 62 - انساب‏الاشراف، ج 1، ص 106 - الكامل، ج 2، ص39).
و در روايتي كه از عمار بن ياسر نقل شده، هاله خواهر خديجه واسطه بين حضرت محمد(ص) و حضرت خديجه معرفي شده است.
روايت عمار چنين است: من و محمد(ص) دوست بوديم. روزي بين صفا و مروه قدم مي‏زديم كه خديجه و خواهرش هاله را ديديم. هاله نزد من آمد و گفت: آيا دوستت محمد(ص) نمي‏خواهد با خديجه ازدواج كند؟ گفتم: نمي‏دانم. اين پيشنهاد را با پيامبر درميان گذاشتم. پيامبربه من گفت: برو و روزي را براي رفتن به خانه خديجه قرار بگذار. من نيز چنين كردم. روز موعود رسيد. خديجه كسي را دنبال عمويش عمرو بن اسد فرستاد. عمرو بن اسد با لباس‏هاي زيبا آمد. پيامبر هم به همراه عموهايش آمدند. مجلس عقد تشكيل شد. ابوطالب چنين آغاز به سخن كرد:
سپاس خداوندي را كه ما را از نژاد ابراهيم و فرزندان اسماعيل قرارداد، براي ما خانه‏اي محجوب و حرمي امن قرار داد، ما را بر مردم حاكم گردانيد و مكه را مبارك ساخت. برادرزاده‏ام محمد(ص) با هيچ كس قابل مقايسه نيست. او از همه برتر است و همتا ندارد. محمد وخديجه يكديگر را مي‏خواهند و مهريه خديجه به عهده من است. سوگند به خدا كه برادرزاده‏ام محمد(ص) داراي مقامي عظيم است. پس از سخنان عموي حضرت محمد(ص) مراسم عقد انجام و حضرت محمد(ص) خديجه را به همسري انتخاب كرد و از مجلس بيرون آمدند،(تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 20).
داستان خواستگاري نفيسه دختر مُنيه هم به اين صورت نقل شده است: روزي نفيسه به حضرت محمد(ص) گفت: چرا ازدواج نمي‏كني؟ حضرت محمد(ص) گفت: چيزي ندارم. نفيسه گفت: اگر كسي خرج و مخارج تو را به عهده بگيرد و تو را به مال و جمال برساند، حاضريبپذيري؟ حضرت محمد(ص) گفت: اين فرد كيست؟ نفيسه گفت: خديجه دختر خويلد. حضرت محمد(ص) گفت: من چطور مي‏توانم با خديجه ازدواج كنم؟! نفيسه گفت: اين به عهده من. پس از آن نفيسه كارها را روبراه كرد و قرار شد كه در روز و ساعت معيني حاضر شوند. حضرتمحمد(ص) با عموهايش حاضر شد. عمروبن اسد عموي خديجه هم حاضر شد. مجلس عقد برگزار گرديد و عمرو بن اسد خديجه را به همسري حضرت محمد(ص) درآورد، (حياة محمد، محمد حسين هيكل، ص 84 - بحار، ج 15،ص 6).
توجه داشته باشيم كه متولي امر ازدواج، عمرو بن اسد بود نه پدرش خويلد و نه ورقة بن نوفل، بلكه عمويش عمرو بن اسد او را به همسري حضرت پيامبر درآورد، (تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 20 - طبقات، ج 1، ص 62 -الكامل، ج 2، ص 39 - اسدالغابه، ج 6، ص 80 - تاريخ طبري، ج 2، ص 36، س 13، چاپ بيروت).
آيا خديجه(س) پيش از ازدواج با پيامبر اسلام دختر بود يا بيوه: عده‏اي معتقدند حضرت خديجه پيش از ازدواج با پيامبر اسلام دوبار شوهر كرده است. اولين بار با شخصي به نام عتيقازدواج كرد و براي او فرزندي به دنيا آورد. پس از مرگ عتيق، با فردي به نام ابوهاله ازدواج كرد و براي او نيز فرزند به دنيا آورد. پس از اينها با پيامبر ازدواج كرد.
عده‏اي هم ميگويند: جناب خديجه اولين بار با پيامبر اسلام ازدواج كرد ودر آن زمان دختر بود نه بيوه. احمد بلاذري، ابوالقاسم كوفي، سيد مرتضي و شيخ طوسي روايت كرده‏اند كه خديجه در وقت ازدواج با پيامبر دختر بود نه بيوه.
اينها در مورد بچه‏هايي كه در خانه خديجه بودند و ديگران آن بچه‏ها را از شوهران قبلي مي‏دانند،گفته‏اند: خديجه خواهري به نام «هاله» داشت. هاله شوهر داشت و پسري به نام «هند» به دنيا آورد و آن شوهر ابوهند ناميده مي‏شد. اين شوهر دو تا دختر بچه هم به نام‏هاي رقيه و زينب داشت. ابوهاله درگذشت و آن دختربچه‏ها كوچك بودند. خديجه(س) آن بچه‏ها را به خانه خودش آورد و تربيت كرد. اين دختر بچه‏ها به خديجه نسبت داده شدند، زيرا كه رسم عرب اين بود كه بچه‏ها را به مربي آنها نسبت مي‏دادند. هند را هم به خديجه نسبت دادند چون خديجه زن معروف و بزرگي بود و نسبت دادن به او به نفع بچه بود.
اين هند همان است كه در كربلا به شهادت رسيد. دختر بچه‏ها را به پيامبر هم نسبت مي‏دادند چون در خانه پيامبر بودند. بر اين اساس رقيه و زينب نه بچه‏هاي حضرت خديجه‏اند تا دنبال شوهري براي خديجه بگرديم و نه بچه‏هاي پيامبرند، (اعيان‏الشيعه،ج 10، ص 82 به بعد).
براي آگاهي بيشتر ر.ك: الصحيح من سيره ‏النبي، ج 1، ص 121، سيد جعفر مرتضي عاملي لبناني (جلد اول و دوم اين كتاب به فارسي نيز ترجمه شده است).
اگر كسي به آنچه درباره حضرت خديجه آورديم و مربوط به پيش از ظهور اسلام است، اكتفا كند اشكالي ندارد وگرنه روايات و داستان‏هايي درباره ايشان آورده‏اند كه نمي‏توان به آنها اعتقاد پيدا كرد و قابل اعتماد نيستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سوالات و شبهات، ،
:: برچسب‌ها: پيامبر (ص), حضرت خديجه (س),

نوشته شده توسط میثم حیدری و امیرحسین زینلی در پنج شنبه 11 خرداد 1391


:: مراسم دهه اول فاطمیه (س) در مسجد ثارالله
:: حضور جناب آقای مرتضی نبوی به مناسبت ایام ا... دهه مبارک فجر/گزارش تصویری
:: فراخوان حضور در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن
:: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نیروی هوایی: توافق نکردن بهتر از توافق بد است/ضربه متقابل مردم در ۲۲ به
:: حضور جناب آقای بیژن نوباوه به مناسبت ایام ا... دهه مبارک فجر/گزارش تصویری
:: نمازگزاران مسجد ثارالله توهین نشریه شارلی ابدو به پیامبر اکرم (ص) را محکوم کردند / گزارش تصویری
:: عناوین گناهان کبیره چیست؟
:: حاضري از حرم امام روح الله تا جمكران مهدي فاطمه(س) پا به پاي من بيايي؟
:: کسانی که از رهبری زاویه گرفتند جا مانده و تباه شدند
:: دیدار مردم شریف قزوین با دکتر سعید جلیلی / گزارش تصویری
:: مراسم پرفیض دعای کمیل در مسجد ثارالله / گزارش تصویری
:: دیدار جلیلی با مردم قزوین؛ شنبه بعد از نماز مغرب و عشا ‌در مسجد امام خمینی (ره)
:: گزارش تصویری از سفر دکتر علی اکبر ولایتی به قزوین
:: درمان فوری مشکلات اقتصادی کشور در عرض ۱۰۰ روز/ تأسیس بیمه سلامت ایرانیان
:: ولایتی به مقام شامخ شهید بابایی ادای احترام کرد
:: اس ام اس های تبریک ولادت حضرت علی (علیه السلام) و روز پدر
:: ولادت حضرت عـلــی (علیه السلام) و روز پدر مبارک
:: از عرش به فرش
:: خدا ما را "کور" نیآفرید
:: مراقب راهش و آخرت خود باشید!





به وبلاگ مسجد ثارالله استان قزوین خوش آمدید.




:: اسفند 1393
:: بهمن 1393
:: دی 1393
:: خرداد 1392
:: ارديبهشت 1392
:: فروردين 1392
:: بهمن 1391
:: دی 1391
:: آذر 1391
:: آبان 1391
:: مهر 1391
:: شهريور 1391
:: مرداد 1391
:: تير 1391
:: خرداد 1391
:: ارديبهشت 1391

آبر برچسب ها

فضیلت و خواص , مسجد ثارالله , ماه رمضان , تفسیر , کانون فرهنگی هنری امام موسی صدر , تفسیر المیزان , ماه مبارک رمضان , قرآن , مسجد ثارالله(علیه السلام) , امام زمان , نماز , امام موسی صدر , جنگ , جنگ نرم , حضرت مهدی(عج) ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ | طراح قالب

Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by masjedsarallah
Design By : wWw.Theme-Designer.Com