صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
عناوین مطالب وبلاگ
::
طراح قالب

::مراسم های مسجد ثارالله
::شهدای مسجد ثارالله
::مذهبی
::سیاسی
::احادیث
::معصومین
::احکام
::قرآن
::فضیلت و خواص سوره های قرآن
::تفسیر قرآن
::صدا
::دعای روزهای هفته
::دانلود
::دانلود نرم افزار مذهبی
::دانلود فایل های پی دی اف مذهبی
::احکام شرعي نماز
::خداشناسی و راه های آن
::سوالات و شبهات
::انقلاب ایران
::زندگینامه امامان
::زندگينامه علماء
::جــنــگ نــــرم
::دعای هر روز ماه مبارک رمضان
::مسائل در مورد امام علی (علیه السلام)


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: میثم حیدری و امیرحسین زینلی
:: حامــد نجــفی
:: امیررضا صالح پور
:: امیر حسین نزهتی

آمار بازديد :

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin







پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من خوش آمديد .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ کمک کنید .


حيات معنوي امام محمدتقى علیه السلام

جوادالائمه امام محمدبن علي عليهما‌السلام نهمين امام از خاندان اهل‌بيت عليهم السلام است. القابي كه براي آن امام برشمرده‏اند و هر يك گوياي بُعدي از شخصيت آسماني حضرت است، عبارت‏اند از: «مختار، مرتضي، متوكل، متقي، زكي، تقي، منتجب، مرتضي، قانع، جواد، عالم رباني، منتجب المرتضي و... .» (1)

ابن صباغ مالكي از القاب «جواد، قانع، مرتضي‏» ياد مي‏كند و مي‏گويد: مشهورترين لقب امام، «جواد» است.(2) شيخ صدوق نيز مي‏نويسد: به محمدبن علي الثاني، تقي گفته شد؛ چون براي خدا تقوا پيشه كرد و زماني كه مامون شبانه با حالتي مست وارد شد و او را با شمشير زد و گمان كرد حضرت را كشته است، خداوند او را نگه داشت. (3)

كنيه‏هاي حضرت نيز عبارت‏اند از: ابو جعفر ثاني (كنيه جدش امام باقر عليه السلام) و ابو علي . (4)

به نوشته ابن صباغ مالكي، چهره‏اي سفيد و اندامي متوسط داشت (5) و نقش انگشترش به نقل طبري «العزة لله‏» مانند انگشتر پيامبر صلي الله عليه و آله بود. (6)

مادر حضرت، سبيكه نوبيه بود. (7) به نقل شيخ مفيد فرزندان حضرت «علي الهادي عليه السلام، موسي، فاطمه، امامه‏» بودند(8) و طبرسي از دختران به «حكيمه، خديجه، ام كلثوم‏» اشاره مي‏كند و مي‏گويد: برخي تنها از فاطمه و امامه ياد كرده‏اند. (9)

شيخ طوسي روز دهم رجب را سال تولد وي مي‏داند (10) و به نقل طبرسي آن امام در عصر معتصم به شهادت رسيد. (11) در اين هنگام، 25 سال و 2 ماه و 18 روز از دوران حيات امام مي‏گذشت. (12)

مرحوم كليني مي‏نويسد:

«محمدبن علي عليهماالسلام در حالي كه 25 سال و سه ماه و دوازده روز از عمرش مي‏گذشت، در روز سه شنبه، 6 روز قبل از ذي حجه سال 220 ه . ق شهيد شد و بعد از پدر ده سال (منهاي بيست روز) زندگي كرد.» (13)

ايشان با محمد امين بن هارون تا سال 198 ه . ق (قبل از امامت) معاصر بود. از آن پس با مامون بن هارون (از 198 تا 218 قبل از امامت و 218 تا 203 در زمان امامت) هم عصر بود و سرانجام با معتصم عباسي از 17 رجب يا شعبان 218 ه . ق تا لحظه شهادت، ذي قعده 220 ه . ق معاصر بود.

اينك كه در آستانه شهادت جانگداز آن امام بزرگ و غريب قرار گرفته‏ايم، به بازخواني گوشه‏هايي از مظلوميتش در طول دوره امامت تا لحظه شهادت مي‏پردازيم. (14)



اخبار شهادت امام جواد عليه السلام

مسعودي مي‏نويسد: وقتي ابوجعفر به دنيا آمد، ابوالحسن (امام رضا عليه السلام) به يارانش فرمود: «في تلك الليلة قد ولد لي شبيه موسي بن عمران فالق البحار [و شبيه عيسي بن مريم] قدست ام ولدته فلقد خلقت طاهرة مطهرة. [ثم قال] بابي و امي شهيد يبكي عليه اهل السماء يقتل غيظا و يغضب الله علي قاتله فلا يلبث الا يسيرا حتي يعجل الله به الي عذابه الاليم و عقابه الشديد؛ (15) در اين شب براي من فرزندي شبيه موسي بن عمران به دنيا آمد كه شكافنده درياهاست، [و شبيه عيسي بن مريم] مادرش مقدس است و پاك و پاكيزه خلق شد. به جان پدر و مادرم شهيدي مي‏شود كه اهل آسمان بر او مي‏گريند. از روي خشم كشته مي‏شود و خدا بر قاتل او خشم مي‏گيرد؛ پس [قاتل او] نمي‏ماند مگر اندكي تا اين كه خدا عذاب دردناك و عقاب شديد را به سوي او مي‏فرستد.»

امام جواد عليه السلام خود فرموده بود كه «سي ماه بعد از مامون اجل او فرا خواهد رسيد.» (16) و به گفته محمدبن الفرج آن حضرت به او نوشته بود: «خمس را برايم بفرستيد كه بيشتر از امسال در بين شما نيستم.» (17)

مرحوم كليني نيز حكايتي دردناك از اين آگاهي امام به شهادتش نقل مي‏كند و به نقل از اسماعيل بن مهران مي‏نويسد: وقتي ابوجعفر عليه السلام از مدينه به بغداد براي بار اول مي‏خواست ‏برود، گفتم: من بر شما مي‏ترسم. با چهره‏اي گشاده، فرمود: غيبت من در اين سال نيست. وقتي بار دوم به سوي معتصم مي‏رفت، گفتم: شما مي‏رويد، بعد از شما امامت ‏با كيست؟ حضرت جواد عليه السلام چنان گريست كه محاسنش خيس شد و فرمود: «بعد از من امر امامت مربوط به فرزندم علي عليه السلام است.» (18)

چگونگي شهادت امام جواد عليه السلام

سابقه خباثت و دشمني معتصم، خليفه عباسي، نشان مي‏دهد كه دستور قتل توسط وي صادر شده است؛ هر چند عاملان مستقيم آن به نقل‌هاي مختلف، افراد مختلفي باشند و يا هر يك از آنها به عنوان تكميل كننده پرونده شهادت حضرت عمل كرده باشند. اين موضوع به قدري روشن بود كه مسعودي مي‏نويسد: «فلما انصرف الي العراق لم يزل المعتصم و جعفر بن المامون يدبرون و يعملون الحيلة في قتله؛ (19) وقتي امام جواد عليه السلام [از مكه با همسرش] به عراق بازگشت، معتصم و جعفر بن مامون دائما در تدبير و دست ‏به كار چاره‏اي براي قتل او بودند.» روايت‌هاي مختلفي كه به دست آمده، چنين است:

1 . روايت مسعودي

روايت فوق عامل اصلي قتل را خليفه عباسي معرفي مي‏كند، مسعودي در ادامه مي‏نويسد: جعفر بن مامون كه از كينه ام فضل نسبت‏ به امام (به دليل برتري ام ابي الحسن نزد امام) خبر داشت و مي‏دانست كه ام فضل از او صاحب فرزند نشده است، در انگور رازقي سم ريخت و ام فضل با تعريف و تمجيد آن را به امام داد و حضرت خورد. در اين هنگام پشيمان شد و گريست. امام فرمود: گريه‏ات براي چيست؟ به خدا قسم خدا به فقري گرفتارت كند كه نجات نيابي و به بلايي كه پوشانده نشود.» (20)

2 . روايت ابن شهرآشوب

معتصم به عبدالملك زيات، وزير خود در مدينه، نوشت كه امام و ام فضل را راهي بغداد كند. او هم علي بن يقطين را مطلع كرد و امام راهي شد. معتصم حضرت را گرامي داشت و اشناس (فرمانده ارتشي) را با هدايايي به استقبال فرستاد. همراه آنها شربت ترش مزه (ريواس) آلوده به زهر را هم داد و گفت: اين شربت را با يخ خنك كرده‏ايم و اميرالمؤمنين، احمدبن ابي دؤاد، سعدبن خصيب و جماعتي از بزرگان هم نوشيده‏اند و خليفه دستور داده تا خنك است‏ شما هم بنوشيد. امام فرمود: شب مي‏نوشم. گفت: آن وقت ‏برفش آب مي‏شود. وي آن قدر اصرار كرد كه امام آن را نوشيد. (21)

3 . روايت عياشي

زرقان دوست صميمي ابن ابي دؤاد، بعد از نقل ماجراي قضاوت فقهاء و امام در مورد قطع دست دزد كه به رسوايي قاضيان و سربلندي امام انجاميد، مي‏گويد: سه روز بعد، ابي دؤاد نزد خليفه رفت و گفت: حق اميرالمؤمنين به گردن من باشد، خيرخواهي در بقاء حكومت و شما بر من واجب است و از اين حق روي بر نمي‏گردانم، هر چند مرا در آتش بسوزانند . او گفت: آن چيست؟ ابن ابي دؤاد گفت: وقتي اميرمؤمنان در مجلس فقها رعيتش را جمع مي‏كند تا درباره مسئله‏اي حكم دهند، آن گاه آنان حكم را بر اساس آنچه نزدشان ثابت است، اعلام مي‏دارند و اين در حالي است كه وزيران و حاجبان و خانواده خليفه در مجلس حضور دارند و مردم عوامي كه در پشت درها هستند، مطالب را مي‏شنوند، آن گاه امير از گفته فقهاء دربار روي بر مي‏تابد و به گفته مردي عمل مي‏كند كه بيشتر اين امت‏ به امامتش معتقدند و او را سزاوارتر از خليفه مي‏دانند، با همه اينها، اميرمؤمنان چگونه مي‏تواند از عدم اطاعت مردم و شكست‏ حكومت عباسيان آسوده خاطر باشد؟ رنگ از چهره معتصم پريد و گفت: «جزاك الله عن نصيحتك خيرا .» معتصم روز چهارم به يكي از وزيران دستور داد حضرت را دعوت و مسموم كند و اگر قبول نكرد، بگويد: مجلس خصوصي است. وزير چنان كرد و امام چون لقمه اول را در دهان گذاشت و احساس مسموميت كرد، دستور داد مركبش را براي رفتن آماده كنند و در مقابل اصرار ميزبان فرمود: خروج من از خانه به نفع توست. امام آن روز و شب را در اثر مسموميت در بستر افتاد و سرانجام به شهادت رسيد.» (22)



پي‏نوشت‌ها:

1)دلائل الامامة طبري، ص 396/ الارشاد، ص‏327/ اعلام الوري، ج‏2، ص‏91/ كشف الغمه، ج‏2، ص 343/ بحار الانوار، ج‏50، ص‏ 16 .

2)فصول المهمة، ص ‏254/ بحار الانوار، ج‏50، ص ‏15 .

3)معاني الاخبار، ص‏ 65/ بحار الانوار، ج‏50، ص ‏16 .

4)بحار الانوار، ج‏50، ص‏13/ دلائل الامامة، ص ‏396 .

5)فصول المهمه، ص ‏254/ بحار الانوار، ج‏50، ص ‏15 .

6)دلائل الامامة، ص‏397 .

7)برخي هم خيزران يا بانويي از اهل‌بيت ماريه همسر پيامبر صلي الله عليه و آله، ريحانه و كنيه‏اش ام الحسن، سكينه، دره و اهل مريسيه دانسته‏اند؛ كافي، ج‏1، ص‏492/ ارشاد مفيد، ص‏297/ مناقب ابن شهر آشوب، ج‏4، ص ‏379 .

8)ارشاد مفيد، ص‏327 .

9)بحار الانوار، ج‏50، ص‏13 .

10)مصباح المتهجد، ص‏ 805/ بحار الانوار، ج‏50، ص‏7 .

11)ارشاد، ص ‏319/ درباره اقوال ديگر، ر . ك: دلائل الامامه، ص ‏394/ بحار الانوار، ج‏50، ص‏7 .

12)كافي، ج‏1، ص‏492/ درباره اقوال ديگر، ر . ك: همان ج‏1، ص‏497 .

13)كافي، ج‏1، ص‏497 .

14)درباره امام جواد عليه السلام به مقالاتي كه پيرامون اين شخصيت آسماني در ماهنامه مبلغان نگاشته شده رجوع كنيد، اين مقالات عبارت‏اند از:

«نگاهي به سيره تبليغي امام جواد عليه السلام‏» ش 2، محمد حاج اسماعيلي.

«امامت جواد الائمه عليه السلام با نگرشي بر مسئله امامت و بلوغ جسمي‏» ش‏9، محمد عابدي.

«مناظره‏اي از امام جواد عليه السلام‏» ش‏33، سيدجواد حسيني.

«ماجراي شهادت امام محمدتقي عليه السلام‏» ش‏37، سيد مجتبي اهري.

«امام جواد عليه السلام پاسدار حريم وحي‏» ش‏45، عبدالكريم پاك نيا .

15)ديوان الادب، علامه محمد صالح حائري مازندراني، ص 282 .

16)اثبات الوصية، ص‏210/ عيون المعجزات، ص ‏118 (با اختلاف) .

17)بحار الانوار، ج‏50، ص‏64 .

18)اعلام الوري، ج‏2، ص‏1001/ بحار الانوار، ج‏50، ص‏63 .

19)كافي، ج‏1، ص‏323 .

20)اثبات الوصية، ص‏219 - 220/ عيون المعجزات، ص‏129 (با اختلاف) .

21)اثبات الوصية، ص‏219/ عيون المعجزات، ص‏129/ بحار الانوار، ج 5، ص‏16 .

22)مناقب، ج‏4، ص‏384/ بحار الانوار، ج‏50، ص‏ 8 .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: سوالات و شبهات، ،
:: برچسب‌ها: امام محمدتقى علیه السلام,

نوشته شده توسط میثم حیدری و امیرحسین زینلی در یک شنبه 7 خرداد 1391


:: مراسم دهه اول فاطمیه (س) در مسجد ثارالله
:: حضور جناب آقای مرتضی نبوی به مناسبت ایام ا... دهه مبارک فجر/گزارش تصویری
:: فراخوان حضور در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن
:: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نیروی هوایی: توافق نکردن بهتر از توافق بد است/ضربه متقابل مردم در ۲۲ به
:: حضور جناب آقای بیژن نوباوه به مناسبت ایام ا... دهه مبارک فجر/گزارش تصویری
:: نمازگزاران مسجد ثارالله توهین نشریه شارلی ابدو به پیامبر اکرم (ص) را محکوم کردند / گزارش تصویری
:: عناوین گناهان کبیره چیست؟
:: حاضري از حرم امام روح الله تا جمكران مهدي فاطمه(س) پا به پاي من بيايي؟
:: کسانی که از رهبری زاویه گرفتند جا مانده و تباه شدند
:: دیدار مردم شریف قزوین با دکتر سعید جلیلی / گزارش تصویری
:: مراسم پرفیض دعای کمیل در مسجد ثارالله / گزارش تصویری
:: دیدار جلیلی با مردم قزوین؛ شنبه بعد از نماز مغرب و عشا ‌در مسجد امام خمینی (ره)
:: گزارش تصویری از سفر دکتر علی اکبر ولایتی به قزوین
:: درمان فوری مشکلات اقتصادی کشور در عرض ۱۰۰ روز/ تأسیس بیمه سلامت ایرانیان
:: ولایتی به مقام شامخ شهید بابایی ادای احترام کرد
:: اس ام اس های تبریک ولادت حضرت علی (علیه السلام) و روز پدر
:: ولادت حضرت عـلــی (علیه السلام) و روز پدر مبارک
:: از عرش به فرش
:: خدا ما را "کور" نیآفرید
:: مراقب راهش و آخرت خود باشید!





به وبلاگ مسجد ثارالله استان قزوین خوش آمدید.




:: اسفند 1393
:: بهمن 1393
:: دی 1393
:: خرداد 1392
:: ارديبهشت 1392
:: فروردين 1392
:: بهمن 1391
:: دی 1391
:: آذر 1391
:: آبان 1391
:: مهر 1391
:: شهريور 1391
:: مرداد 1391
:: تير 1391
:: خرداد 1391
:: ارديبهشت 1391

آبر برچسب ها

فضیلت و خواص , مسجد ثارالله , ماه رمضان , تفسیر , کانون فرهنگی هنری امام موسی صدر , تفسیر المیزان , ماه مبارک رمضان , قرآن , مسجد ثارالله(علیه السلام) , امام زمان , نماز , امام موسی صدر , جنگ , جنگ نرم , حضرت مهدی(عج) ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ | طراح قالب

Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by masjedsarallah
Design By : wWw.Theme-Designer.Com