آيا فرشتگان و ملائك، جسم دارند و از احوال انسان‌ها در دنيا و آخرت باخبر مي‌شوند؟

صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
عناوین مطالب وبلاگ
::
طراح قالب

::مراسم های مسجد ثارالله
::شهدای مسجد ثارالله
::مذهبی
::سیاسی
::احادیث
::معصومین
::احکام
::قرآن
::فضیلت و خواص سوره های قرآن
::تفسیر قرآن
::صدا
::دعای روزهای هفته
::دانلود
::دانلود نرم افزار مذهبی
::دانلود فایل های پی دی اف مذهبی
::احکام شرعي نماز
::خداشناسی و راه های آن
::سوالات و شبهات
::انقلاب ایران
::زندگینامه امامان
::زندگينامه علماء
::جــنــگ نــــرم
::دعای هر روز ماه مبارک رمضان
::مسائل در مورد امام علی (علیه السلام)


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: میثم حیدری و امیرحسین زینلی
:: حامــد نجــفی
:: امیررضا صالح پور
:: امیر حسین نزهتی

آمار بازديد :

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin







پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من خوش آمديد .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ کمک کنید .


آيا فرشتگان و ملائك، جسم دارند و از احوال انسان‌ها در دنيا و آخرت باخبر مي‌شوند؟

 

پرسش :

آيا فرشتگان و ملائك، جسم دارند و از احوال انسان‌ها در دنيا و آخرت باخبر مي‌شوند؟


 
پاسخ :

پرسش مذكور داراي دو بخش است: الف. راجع به جسم ملائكه؛ ب. درباره اطلاع و خبرداشتن ملائكه از اعمال انسان.
به طور كلي، فرشته موجودي نامحسوس است كه مظهر خوبي‌ها و نيكي و مايه هدايت و بركات بر عالم هستي است.
فرشتگان جسم ندارند بلكه در گروه مجردات قرار دارند، محققين و علماء در اين باره دلائل گوناگوني ارائه كرده‌اند كه ما در اينجا به بعضي از آن اشاره مي‌كنيم:
قرآن: واژه ملك (فرشته) هشتاد و هشت مرتبه در قرآن ذكر شده است.
آيات زيادي از قرآن دربارة صفات، ويژگي‌ها، مأموريت‌ها و وظايف فرشتگان سخن مي‌گويد.[1] استاد مكارم شيرازي در تفسير آيات مذكور مي‌گويد: بدون شك با اين اوصاف، ‌نمي‌توانند داراي جسم باشند.[2]
از جمله نصوصي كه دلالت بر تجرد فرشتگان مي‌كند آيه ذيل است: نزل به الرّوح الامين علي قلبك لتكون من المنذرين؛[3]
علامه طباطبايي در تفسير آيه مذكور مي‌گويد: ... نزول آن (فرشته) بر قلب، تنها در صورتي صحيح است كه (آن فرشته) مجرد باشد.[4]
حكما نيز قائل به همين نظريه هستند، كه فرشتگان جسم ندارند، صدر المتألهين مي‌گويد:
بايد بداني كه آفرينش فرشتگان غير از آفرينش انسان است، زيرا آنها داراي وجود بسيط و مجرد و بعد عقلاني‌اند.[5]
بوعلي سينا مي‌گويد: فرشته جوهري بسيط است.[6]
سخناني كه از معصومين ـ عليهم السّلام ـ نقل شده است، نيز دلالت بر تجرّد فرشتگان دارد:
امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرشتگان غذا نمي‌خورند، آب نمي‌نوشند و ازدواج نمي‌كنند بلكه با نسيم عرش الهي زنده‌اند.[7]
علت عدم ميل فرشتگان به امور مذكور به خاطر نداشتن جسم است، امام علي ـ عليه السّلام ـ : فرشتگان در صلب پدران و رحم مادران قرار نمي‌گيرند.[8]
نفي امور مذكور از فرشتگان به دليل عدم تجسم فرشتگان است،‌يعني اگر داراي جسم بودند، به امور مذكور نياز داشتند.
ناگفته نماند كه بعضي از محدثين مخالف مفسرين و حكما هستند و قائل به تجسم ملائكه هستند.
دلائلي هم ارائه نمودند كه ضعيف و ردّ شده است. امام خميني (ره) مي‌فرمايد: بدان كه بين محدثين و محققين اختلاف است در تجسم ملائكه الله: كافّه حكما و محققين و بسياري از فقهاء، قائل به تجرد آنها و تجرد نفس ناطقه شدند و براي آنها برهانهاي متين اقامه فرموده‌اند و از بسياري روايات و ‌آيات شريفه نيز استفاده تجرد مي‌شود.[9]
آنچه از آيات قرآن، روايات و عقل استفاده مي‌شود، اين است كه فرشتگان جسم مادي ندارند، بلكه مجردند.
پس بايد گفت: فرشتگان موجوداتي مجردند و مجردات در مقابل ماديات اند. ماده محدود به زمان و مکان و دستخوش تغيير و تحول و در معرض زوال و فساد است بر خلاف مجردات که از اين خصوصيات مبرا هستند.
فرشتگان نيز موجوداتي منزه از ماده اند لذا خصوصيات ماده در آن ها راه ندارد و شکل نمي پذيرد.[10] و آن چه که در روايات پيرامون هيئت و شکل فرشتگان آمده همه از باب تمثل است معناي تمثل ملک اين است که ملک در ظرف ادراک بيننده به صورت خاصي (انسان ـ شکل زيبا يا زشت) در مي آيد در حالي که بيرون از ظرف ادراک او واقعيت و خارجيت ديگري دارد و آن عبارت از صورت ملکي است.[11]
پاسخ بخش دوم سؤال:
از نظر برون ديني مهمترين دليلي كه بر اثبات علم فرشتگان مي‌توان اقامه كرد، مجرد بودن ملائكه است، توضيح آن كه بنابه تعريف محققين از فلاسفه علم مجرد است و اصولا علم يعني حضور مجرد نزد مجرد ديگر، و چون ملائكه مجردند در حقيقت علم هم در مجردات ظهور مي‌كند، پس ملائكه نسبت به مراتب پايين‌تر از خود علم دارند.
از آيات و روايات به صراحت، استفاده مي‌شود كه فرشتگان، ناظر اعمال و رفتار انسان هستند و در روز قيامت بر اين اعمال گواهي مي‌دهند، از نظر قرآن فرشتگان در روز قيامت جزء شهود محسوب مي‌شوند، و اين زماني درست است كه آنها در دنيا از اعمال و رفتار انسان باخبر باشند، تا بتوانند چيزهايي را كه مشاهده كرده‌اند شهادت دهند.
«و جائتْ كلُّ نفسٍ معَها سائقٌ و شهيدٌ»؛[12] ترجمه: هر كس را فرشته‌اي به دادگاه بزرگ الهي مي‌كشاند و فرشته‌اي بر اعمال او شهادت خواهند داد و شاهدان همان دو فرشته‌اي هستند كه مأمور ثبت اعمال انسان در دنيا بودند.
از روايات نيز استفاده مي‌شودكه فرشتگان در دنيا ناظر انسان و در روز قيامت بر اعمال انسان شهادت مي‌دهند.
امام سجاد ـ عليه السّلام ـ : ضمن بيان ارتباط فرشتگان با انسان، مي‌فرمايد: بارالها، و گواه راستي از فرشتگانت براي ما قرار بده، بار خدايا زحمت ما را بر نويسندگان گراميت آسان فرما.[13]
شيخ بهائي در شرح كلام امام سجاد ـ عليه السّلام ـ مي‌گويد: آسان كردن رنج نويسندگان، كنايه از طلب خودداري از زيادي گفتار و دوري از كارهايي است كه فايده دنيا و آخرت ندارد، و در اين صورت در كار فرشته‌هاي نويسنده تخفيف حاصل شده و در ثبت كردار و گفتار ما كمتر زحمت مي‌كشند.[14]
شخصي از امام صادق ـ عليه السّلام ـ پرسيد به چه علت، خداوند فرشتگان را بر بني‌آدمي گماشته كه اعمال نيك و بدشان را بنويسند، در صورتي كه خداوند داناي نهان و آشكار است؟ امام ـ عليه السّلام ـ فرمود: آنها را مأمور عبادت خود ساخته و بر بندگانش گواه قرار داده تا مردم به خاطر همراهي آنان بيشتر مواظب اطاعت خداوند بوده و از معصيتش اجتناب كنند، و چه بسيار بندگاني كه تصميم بر گناه مي‌گيرند و در اين وقت به ياد اين فرشته افتاده و با خود مي‌گويند: پروردگار مي‌بيند و مأمورين ثبت اعمال بر اين گناه گواهي مي‌دهند، بدين سبب از انجام گناه خودداري مي‌كنند.[15]
از آيات قرآن و روايات به خوبي استفاده مي‌شود كه فرشتگان در دنيا ناظر اعمال و رفتار انسانها هستند و در آخرت بر چيزهايي در دنيا مشاهده كرده‌اند، گواهي مي‌دهند.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. دادگاه رستاخيز، نوشته محمد غفاري، نشر مؤسسه فرهنگي حضور، چ اول، 1378.
2. تفسير نمونه، ج 18، از ص 173 به بعد، مكارم شيرازي، چ نوزدهم، نشر دار الكتب، تاريخ نشر 1380.
3. تفسير پيام قرآن، ج 6، ص 152 به بعد، مكارم شيرازي، ناشر مدرسه امير المؤمنين، چ دوم، 1372.
[1] . انبياء/ 26 و 27، حاقه/ 17؛ نازعات/ 5؛ اعراف/ 37؛ انفطار/ 10 ـ 13.
[2] . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، نشر دار الكتب، چاپ نوزدهم، 1380، ج 18، ص 176.
[3] . شعراء/ 193 و 194.
[4] . رسائل توحيدي، ترجمه شيرواني، تهران، نشر فاطمه زهرا، 1381، ص 194.
[5] . اسفار، صدر المتألهين شيرازي، ترجمه هادوي، تهران، ناشر مولا، 1380، ج 7، ص 120.
[6] . حدود يا تعريفات، ترجمه فولادوند، نشر مركز مطالعه فرهنگها، 1358، ص 38.
[7] . مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، بيروت، نشر موسسه وفا، 1403، ج 59، ص 174، ح4.
[8] . همان، ص 175.
[9] . آداب الصلوه، تهران، نشر مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، چاپ اول، 1370، ص 364.
[10]. ر.ک: مصباح يزدي، محمد تقي، معارف قرآن، ص244 ـ 249؛ و طباطبايي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، ج17، ص13؛ و رسائل توحيدي، ص194.
[11]. ر.ک: طباطبايي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، ج17، ص 13.
[12] . ق/ 21.
[13] . صحيفه سجاديه، فرازي از دعاي ششم.
[14] . مدني شيرازي، رياض السالكين، قم، نشر جامعه مدرسين، 1379، ص 122.
[15] . احتجاج طبرسي، نشر نعمان، نجف اشرف، چاپ دوم، 1386، ج 1، ص 95.
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: فرشتگان, انسان,

نوشته شده توسط میثم حیدری و امیرحسین زینلی در پنج شنبه 28 ارديبهشت 1391


:: مراسم دهه اول فاطمیه (س) در مسجد ثارالله
:: حضور جناب آقای مرتضی نبوی به مناسبت ایام ا... دهه مبارک فجر/گزارش تصویری
:: فراخوان حضور در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن
:: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نیروی هوایی: توافق نکردن بهتر از توافق بد است/ضربه متقابل مردم در ۲۲ به
:: حضور جناب آقای بیژن نوباوه به مناسبت ایام ا... دهه مبارک فجر/گزارش تصویری
:: نمازگزاران مسجد ثارالله توهین نشریه شارلی ابدو به پیامبر اکرم (ص) را محکوم کردند / گزارش تصویری
:: عناوین گناهان کبیره چیست؟
:: حاضري از حرم امام روح الله تا جمكران مهدي فاطمه(س) پا به پاي من بيايي؟
:: کسانی که از رهبری زاویه گرفتند جا مانده و تباه شدند
:: دیدار مردم شریف قزوین با دکتر سعید جلیلی / گزارش تصویری
:: مراسم پرفیض دعای کمیل در مسجد ثارالله / گزارش تصویری
:: دیدار جلیلی با مردم قزوین؛ شنبه بعد از نماز مغرب و عشا ‌در مسجد امام خمینی (ره)
:: گزارش تصویری از سفر دکتر علی اکبر ولایتی به قزوین
:: درمان فوری مشکلات اقتصادی کشور در عرض ۱۰۰ روز/ تأسیس بیمه سلامت ایرانیان
:: ولایتی به مقام شامخ شهید بابایی ادای احترام کرد
:: اس ام اس های تبریک ولادت حضرت علی (علیه السلام) و روز پدر
:: ولادت حضرت عـلــی (علیه السلام) و روز پدر مبارک
:: از عرش به فرش
:: خدا ما را "کور" نیآفرید
:: مراقب راهش و آخرت خود باشید!





به وبلاگ مسجد ثارالله استان قزوین خوش آمدید.




:: اسفند 1393
:: بهمن 1393
:: دی 1393
:: خرداد 1392
:: ارديبهشت 1392
:: فروردين 1392
:: بهمن 1391
:: دی 1391
:: آذر 1391
:: آبان 1391
:: مهر 1391
:: شهريور 1391
:: مرداد 1391
:: تير 1391
:: خرداد 1391
:: ارديبهشت 1391

آبر برچسب ها

فضیلت و خواص , مسجد ثارالله , ماه رمضان , تفسیر , کانون فرهنگی هنری امام موسی صدر , تفسیر المیزان , ماه مبارک رمضان , قرآن , مسجد ثارالله(علیه السلام) , امام زمان , نماز , امام موسی صدر , جنگ , جنگ نرم , حضرت مهدی(عج) ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ | طراح قالب

Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by masjedsarallah
Design By : wWw.Theme-Designer.Com